De ce apar rateurile la motor și cum pot fi evitate?
- pe March 29, 2022
- Categorii: Autorolla
Rateurile la motor afectează performanța autovehiculului și reprezintă, în același timp, un semn al unei defecțiuni. Odată apărută o asemenea problemă, este necesară diagnosticarea amănunțită a motorului. În general, termenul de rateu la motor se referă la un proces incomplet de combustie realizat în interiorul cilindrului. Dacă situația este destul de gravă, șoferul va observa mișcări de convulsie din partea motorului ori a sistemului de propulsie. Descoperă mai departe de ce apar rateurile și ce impact au asupra motorului, dar și cum pot fi evitate.
Din ce cauze apar rateuri la motor?
Adesea, conducătorii auto care observă rateuri la motor, merg cu mașina în service, cu gândul că distribuția vehiculului nu mai este sincronizată. Lucrul acesta nu e în totalitate greșit, însă sincronizarea slabă a aprinderii este doar unul dintre motivele apariției rateurilor. Iată care pot fi principalele cauze ale rateurilor la motor:
Defecțiuni ale sistemului de aprindere
În situația unui rateu de aprindere, pot exista mai multe probleme. Bujiile defecte, setările incorecte, bobinele și firele de înaltă tensiune uzate pot conduce la aprinderea timpurie sau întârziată. Piesele se uzează cu timpul, nu mai funcționează corect și își pierd abilitatea de a mai aprinde amestecul de aer și combustibil din camera combustiei.
Atunci când sunt probleme la sistemul de aprindere, inițial, scânteia va fi doar mai slabă, iar rateurile la motor subtile. Pe măsură ce componentele se uzează tot mai mult, rateurile vor fi intense, lucru ce poate face chiar ca procesul de combustie să fie oprit.
Raport inegal de aer/combustibil
O cauză comună a rateurilor la motor se referă la existența unui raport inegal de aer/combustibil. Mai exact, poate fi vorba de prea mult aer și prea puțin carburant. Întrucât motorul are nevoie de un amestec bogat în combustibil ca să funcționeze în mod corespunzător, problema poate deveni mai vizibilă atunci când autoturismul este inactiv. Rateul poate să dispară dacă viteza motorului crește, asta deoarece se mărește eficiența curgerii volumetrice în camera combustiei.
Un rateu neproductiv, respectiv un amestec de aer/combustibil prea slab sau prea bogat, afectează eficiența arderii. Acesta poate apărea din cauză că o supapă EGR este blocată pe deschis, filtrul de combustibil s-a înfundat, există o scurgere în garnitura galeriei de colectare, senzorul de aer este defect ori pompa de combustibil slabă. Întreruperea proceselor de alimentare și amestecare a combustibilului pot fi și o consecință a murdăririi injectoarelor, defectarea senzorului de poziție a clapetei de accelerație ori a supapei de control a mersului în gol.
Scurgeri în camera de ardere
De obicei, acest lucru poate fi provocat de arderea supapelor, pistoanelor ori a garniturii capului cilindrului. De asemenea, zgârierea suprafeței cilindrului, distribuția incorectă a supapelor, reglarea necorespunzătoare a acestora sau defectarea tacheților pot conduce la scurgeri în camera de ardere.
Probleme mecanice
În situația unor rateuri la motor, pot fi luate în calcul și alte probleme din sfera mecanică. De exemplu, poate fi vorba despre segmenți de piston uzați, balansoare sparte ori stricate, o curea de distribuție instalată greșit, garnitură care curge, injectoare de combustibil defecte. Rateurile mecanice creează un sentiment de înecare a motorului și sunt vizibile indiferent de viteza motorului, ba chiar se intensifică pe măsură ce crește viteza.
Semne care indică rateurile la motor
De regulă, orice conducător auto trebuie să realizeze anumite verificări importante la mașină, ca să se asigure că nu întâmpină probleme. Totuși, pot apărea o mulțime de situații care să genereze rateuri la motor, așa că este necesar să recunoști câteva dintre semnele frecvente. Iată ce anume îți indică rateurile:
- Puterea motorului este redusă
Poți observa anumite vibrații la accelerare sau vei remarca aprinderea unuia dintre martorii de bord, și anume Check Engine (Verificare motor), dacă sunt defecțiuni la motor.
- Apar vibrații puternice ale motorului la mersul în gol
Vei simți o instabilitate la viteza de rotație a motorului, la mersul în gol. Vibrațiile puternice se resimt la volan, dar și la schimbătorul de viteze și caroserie.
- Creșterea consumului de combustibil
Poate să apară din cauza erorilor de aprindere sau a celor generate în timpul proceselor de formare a amestecului de combustibil.
- Zgomote neobișnuite
În timpul funcționării motorului, în locul zgomotului constant, se pot auzi sunete intermitente.
- Depuneri de carbon pe bujii
Simpla inspecție a pieselor poate detecta aceste depuneri care pot crea rateuri la motor. De asemenea, uzarea firelor de înaltă tensiune, ușor de identificat printr-o verificare, poate fi un semn ce indică rateurile.
Cum pot fi evitate rateurile la motor?
Fără îndoială, este important să știi cum să identifici rateurile la motor și să acționezi cât mai repede pentru remedierea problemelor. Însă, dacă nu vrei să ajungi într-o astfel de situație, ai posibilitatea de a lua măsuri din timp. Vezi cum poți evita rateurile la motor:
Curăță injectoarele de combustibil în mod regulat
Cel puțin o dată pe an este indicat să cureți injectoarele de combustibil. Dacă sunt foarte murdare, apelează la un service auto.
Folosește ulei de motor de înaltă calitate
Atunci când componentele motorului se uzează, pot conduce la supraîncălzirea motorului, blocarea inelului pistonului ori distrugerea elementelor. Este recomandat să folosești ulei de motor de înaltă calitate și, totodată, să schimbi materialul de lubrifiere și filtrul de ulei la fiecare 10.000 sau 15.000 de kilometri parcurși.
Alimentează mașina cu un combustibil de înaltă calitate
Chiar dacă te va costa mai mult, carburantul de înaltă calitate va preveni depunerile de carbon pe suprafața componentelor motorului.
Ocazional, turează motorul la maxim
Dacă lași motorul să se tureze la maxim, din când în când, temperatura din camerele de ardere va crește rapid, până la 500 de grade Celsius. În acest mod, se poate curăța vârful bujiilor de depuneri.
Înlocuiește consumabilele la timp
Există piese auto pe care trebuie să le înlocuiești regulat, pentru funcționarea mașinii în parametri optimi. De exemplu, filtrul de aer ar trebui schimbat la fiecare 15.000 de kilometri parcurși. Bujiile, în funcție de tipul lor, pot rezista pentru 30.000 – 100.000 de kilometri, iar duzele de combustibil între 100.000 și 120.000 de kilometri. Consumabilele nu sunt deloc ieftine, de aceea, în unele situații, poți alege să le achiziționezi de la dezmembrări auto, dacă vrei să faci economii semnificative.
Rateurile de pornire pot cauza uscarea excesivă sau supraîncălzirea motorului, iar aceste lucruri, la rândul lor, conduc la griparea suprafețelor pistoanelor și cilindrilor. Însă, după cum ai observat, există diverse cauze ale rateurilor la motor. Dacă vezi autovehiculul nu funcționează cum trebuie, asigură-te că mașina este verificată corespunzător și remediază problema cât mai curând posibil.