Când se schimbă bujiile și care sunt semnele de uzură
- pe October 03, 2022
- Categorii: Autorolla
Componente importante pentru funcționarea motorului, bujiile au rolul de a aprinde benzina sau motorina din camera de ardere. Aceste elemente acționează diferit, în funcție de tipul motorului. Astfel, dacă la autovehiculele pe benzină, bujiile lucrează continuu și asigura aprinderea la fiecare ciclu al pistonului, în cazul motorului diesel doar aprind carburantul o singură dată, în momentul pornirii. Piesele sunt consumabile și, după o anumită perioadă, trebuie înlocuite. Află când este indicat să le schimbi, care sunt semnele ce indică o uzură și ce probleme generează funcționarea precară a bujiilor.
Ce sunt bujiile
Elemente esențiale ale motorului, bujiile sunt dispozitive de distribuție a curentului electric de la un sistem de aprindere la camera de combustie a unui motor cu aprindere prin scânteie. Astfel, se aprinde amestecul de combustibil sau aer comprimat printr-o scânteie electrică, în timp ce există o presiune de combustie în motor. Practic, după ce bujiile transmit semnalul electric, la un moment prestabilit, ca să se creeze o scânteie și să se aprindă mixul de aer-combustibil, vehiculul pornește și începe călătoria.
Bujiile reprezintă capătul de linie al sistemului de aprindere. Acestea primesc un impuls de curent prin fișe, de la distribuitor ori direct din bobina de inducție. Mașinile moderne dispun de bobine individuale pentru fiecare bujie, dar autoturismele mai vechi folosesc un distribuitor cunoscut și ca delcou. Sistemul de injecție sau, după caz, aprinderea electronică, știe când pistonul este în poziția de compresie. În acel moment, bujia cilindrului împinge pistonul în jos, ca să producă explozia și să înceapă mișcarea. În principiu, bujiile nu fac decât să preia un impuls electric și să-l transforme în scânteie atunci când îi spune calculatorul autovehiculului.
Tipuri de bujii
Rolul bujiilor este acela de a aprinde benzina sau motorina din camera de ardere a motorului. Iată cum pot fi clasificate bujiile:
În funcție de tipul motorului
- Bujii cu scânteie – se utilizează la autovehiculele pe benzină și funcționează tot timpul cât motorul este pornit. Au rolul de a aprinde amestecul aer-benzină la fiecare moment de combustie în cei 4 timpi.
- Bujii incandescente – se folosesc la mașinile pe motorină pentru a porni la rece un motor diesel. Funcția principală a bujiilor incandescente este de a furniza energie suplimentară pentru pornire. Înainte ca motorul să pornească, bujiile se încălzesc la o temperatură ridicată, iar apoi tubul incandescent începe să se aprindă.
În funcție de modul în care sunt fabricate
O bujie este un electrod izolat de o cămașă ceramică. Însă, vârful electrodului care traversează bujia poate fi realizat din diferite materiale, așadar putem spune că sunt și diferite tipuri de bujii.
- Bujii cu vârf din cupru-nichel – mai puțin rezistente, acestea sunt cele mai vechi de pe piață și funcționează foarte bine la motoarele dotate cu delcou de tensiune joasă. Vârful electrodului poate fi din cupru sau nichel și are o dimensiune de 2,5 mm.
- Bujii cu vârf din platină – sunt bujii care au vârful electrodului din platină, electrodul de împământare fiind realizat din oțel. Astfel, scânteia se produce între cele două materiale.
- Bujii cu vârf din platină dublă – rezistă foarte bine în timp, chiar și la mai bine de 100.000 de kilometri parcurși. Au vârful din platină, iar pe electrodul de împământare este tot un disc mic din platină.
- Bujii cu vârf din iridium – sunt considerate cele mai moderne tipuri de bujii, au vârful foarte subțire, din iridiu, conduc energia electrică excelent și produc o scânteie puternică. Totuși, electrodul de împământare are un disc mic de platină.
- Bujii cu vârf din argint – se folosesc în cazuri rare, la unele dintre mașinile vechi, care au electrodul central din argint.
În funcție de temperatura la care funcționează
- Bujii calde – sunt cele care au suprafața izolatoare din vârf mai mare. În acest fel, se încing mai repede și se mențin calde un timp îndelungat din cauza exploziei din camera de ardere. Bujiile calde se utilizează doar atunci când este necesară o ardere mai lentă, de exemplu, pentru un motor ce funcționează la turații mici.
- Bujii reci – izolația din vârf a acestor bujii este mult mai mică decât în cazul celor calde, lucru ce face ca toată căldura acumulată în procesul de ardere să se răspândească mai ușor. Bujiile rămân reci în condiții de presiune. În general, bujiile reci se folosesc la autoturismele de performanță ori cele cu turații mari.
Semne care îți arată că bujiile sunt defecte
Buna funcționare a bujiilor are un impact puternic asupra performanțelor motorului. De regulă, aceste componente trebuie să asigure, pe o durată de utilizare cât mai mare: pornirea ușoară la rece, funcționarea în condiții de temperatură și presiune extreme și aprinderea la fiecare ciclu motor, pentru evitarea rateurilor de combustie.
Dacă bujiile sunt bune, ele vor arde eficient combustibilul, iar cele defecte pot face ca mașina să nu pornească deloc. Iată câteva semne obișnuite ale bujiilor uzate sau deteriorate:
- Martorii de bord ce indică o defecțiune a motorului sau bujiilor sunt aprinși
- Accelerație lentă
- Pornirea greoaie a mașinii
- Motorul dă rateuri
- Mersul la ralanti este defectuos
- Consum mai mare de combustibil
- Defecțiuni ale motorului
- Zgomot diferit al motorului
- Degajarea unui fum alb ori a unui fum negru
- Performanță slabă a mașinii.
Exploatarea greșită a vehiculului sau incompatibilitatea bujiilor cu alte elemente poate conduce la deteriorarea pieselor. De pildă, îngălbenirea electrodului central al bujiei poate fi cauzată de accelerări bruște și puternice, componenta fiind supusă des la un grad intens de uzură. Totodată, bujiile uscate, fără nicio urmă de lubrifiere, arată că voltajul care este generat pentru aprinderea scânteii depășește nivelul normal. Mai exact, există o incompatibilitate a bujiei cu voltajul de aprindere.
Semne care indică probleme ale autovehiculului
Deteriorarea bujiilor poate fi identificată cu ușurință, însă există și situații când bujiile pot indica alte probleme ale mașinii. Vezi mai departe care sunt acestea:
- Bujiile sunt rupte – dacă una dintre aceste piese este ruptă, există posibilitatea ca obiecte străine să fi pătruns în camera de ardere. În acest caz este necesară verificarea cu atenție a tuturor cilindrilor.
- Prezintă depuneri de carbon – când observi acest lucru, filtrul de carbon al mașinii poate fi îmbâcsit ori voltajul de aprindere este mic sau sistemul de pornire la rece întâmpină o problemă. Ca să rezolvi defecțiunea, verifică bateria și sistemul de pornire, pentru a stabili că nu există alte nereguli.
- Apare cenușă pe bujii – acest reziduu este generat de aditivii din carburant, dar, realizează și verificări suplimentare pentru că depunerile pot fi întâlnite și pe blocul motor.
- Bujiile sunt supraîncălzite – atunci când constați că, în urma unor verificări, bujiile sunt calde, poate fi vorba despre o supraîncălzire a motorului ori un amestec slab de aer-benzină/aer.
Când trebuie schimbate bujiile
Bujiile ar trebui înlocuite oricând prezintă elementele de uzură sau semnele descrise mai sus. Din fericire, costul nu este unul foarte ridicat, de aceea trebuie schimbate în set complet, pentru fiecare cilindru al mașinii.
Potrivit specialiștilor, bujiile ar trebui verificate și curățate la fiecare 8.000 de kilometri parcurși și înlocuite după 16.000 de kilometri, pentru buna funcționare a motorului. Atunci când schimbi bujiile, este important să ții cont de capacitățile lor termice. O opțiune o reprezintă și bujiile la mâna a doua, doar că trebuie analizate cu atenție aceste piese auto.
Asigură-te că verifici constant bujiile mașinii tale și că identifici la timp semnele care pot indică o uzură. Chiar dacă sunt piese relativ simple, vorbim de elemente esențiale pentru performanța motorului, care pot provoca daune serioase. Prin urmare, fii atent tot timpul la comportamentul autovehiculului dacă vrei să eviți alte probleme tehnice.