Cursa catre viitor: vehicule autonome
- pe November 20, 2020
- Categorii: Autorolla
Pe masura ce producatorii de masini dezvolta tehnologii avansate precum evitarea accidentelor, avertismentele auto de franare si avertismentele in ceea ce priveste iesirea din banda, acestea se indreapta rapid catre urmatoarea generatie de masini autonome.
Vehiculele autonome ofera promisiunea unor drumuri mai sigure, cu mai putine accidente si decese si o congestie mai mica de trafic, dar... cand vehiculele fara sofer vor deveni o realitate? Aceasta este intrebarea de un milion de dolari. Cititi mai departe in timp ce examinam, cand ar putea debuta pe drumurile nationale vehiculele autonome si care sunt obstacolele cu care se confrunta pentru a ajunge pe piata.
O chestiune de timp
Intrebati 10 persoane diferite din interiorul industriei auto si tehnologice cand cred ca masinile fara sofer vor ajunge pe drumuri si veti obtine 10 raspunsuri complet diferite. Avand in vedere ca tehnologia se misca si se schimba atat de repede, nu este de mirare ca nu exista un consens intre experti.
Singurul lucru asupra caruia pot fi de acord este ca vor veni schimbari inovatoare care au fost odata un vis. Unii experti, precum Elon Musk cred ca masinile fara sofer vor fi in productie inainte de sfarsitul deceniului, in timp ce alti experti au o viziune mai lunga si o pun mai aproape de 2030.
In timp ce vehiculele autonome sunt testate pe drumurile publice din anumite orase din intreaga tara, nu este clar cand tehnologia va fi pregatita pentru productie. Cu fiecare progres, vom avea o idee mai buna despre cine are dreptate- excesiv de optimist sau excesiv de precaut.
Inaintand in etape
SAE INTERNATIONAL, o asociatie de ingineri auto si aerospatiali, a identificat sase niveluri de automatizare a conducerii. Aceste niveluri au devenit standarde in industrie si ofera tuturor un punct de referinta clar. Inainte ca aceste standarde sa fie dezvoltate, toata lumea avea o definitie diferita a conducerii autonome. Cele 6 niveluri se regasesc mai jos:
1. Fara automatizare- Soferul se ocupa de toate sarcinile asociate conducerii masinii.
2. Asistenta pentru sofer – Soferul controleaza autoturismul, dar masina poate avea anumite functii de asistenta la conducere, cum ar fi controlul automat al vitezei de croaziera.
3. Automatizare partiala – Sistemul automat controleaza acceleratia, directia si franarea, dar soferul ramane angajat sa preia controlul vehiculului daca sistemul cedeaza.
4. Automatizare conditionata – Este nevoie de sofer, insa acesta isi poate indeparta atentia de la vehicul. Cu toate acestea, soferul trebuie sa fie pregatit sa preia controlul intr-un interval de timp specificat ( poate varia in functie de producator), daca vehiculul este instruit.
5. Automatizare ridicata – Vehiculul se ocupa de toate sarcinile de conducere in zone limitate sau in situatii speciale, cum ar fi un blocaj de trafic.
6. Automatizare completa – Masina indeplineste toate functiile de conducere in toate conditiile de drum si vreme.
Obstacole in calea implementarii
Inainte de a ne deplasa cu totii in masini fara sofer, fara stres, exista cateva obstacole pe care industria auto si industria tehnologica trebuie sa le depaseasca. Iata doar cateva dintre conceptiile care vor trebui abordate in urmatorii ani, conceptii care vor duce la implementarea masinilor complet autonome.
-
Acceptarea – Din moment ce publicul sofer accepta tehnologia autonoma, se va parcurge un drum lung pentru a determina cat timp va dura ca masinile fara sofer sa preia drumurile. Oamenii au tendinta sa fie sceptici fata de noile tehnologii si probabil, va fi la fel si in cazul masinilor autonome. Pe masura ce tehnologia avanseaza, soferii vor monitoriza rezultatele testelor rutiere pentru a vedea daca pot avea incredere in sistemele automate.
-
Etica/luarea deciziilor – Cum vor lua decizii masinile fara sofer intr-o situatie de viata si de moarte? Atunci cand un accident este inevitabil, masina va proteja pasagerii sau ii va sacrifica pe cei din afara vehiculului? Aceste decizii pe care le iau soferii intr-o clipita, trebuie sa fie programate in software-ul vehiculului.
-
Drum si vreme – Cum se vor descurca masinile autonome pe zapada, ploaie ceata si alte vremuri nefavorabile? Ce se va intampla cand senzorii vor fi blocati de ploaie sau cand ninsorile abundente blocheza drumurile?
-
Probleme juridice – Inainte ca masinile fara sofer sa conduca drumurile, ar trebui rezolvate o serie de probleme juridice. Cine va fi tras la raspundere daca o masina cu conducere automata este implicata intr-un accident? Este soferul propriu-zis, producatorul de masini sau compania care a dezvoltat software-ul si senzorii? Va fi in continuare o cerinta permisul de conducere?
-
Cartografiere – Vehiculele autonome au nevoie de cartografiere pentru a functiona. Aceasta trebuie sa fie mult mai cuprinzatoare decat cartografia GPS pe care vehiculele o folosesc astazi pentru navigatie. Cat timp va dura pana cand se realizeaza cartografierea detaliata a drumurilor, nu doare pe autostrazi, ci si pe drumurile rurale? Cine va prelua aceasta sarcina monumentala?